Mluvili jsme k poslancům: jednání o pozici ČR ke změně nařízení o ochraně zvířat během přepravy 1/2005

Při jednání Zemědělského výboru PSP k pozici ČR ke změnám nařízení Rady č. 1/2005, o ochraně zvířat během přepravy, 7. 5. 2024, vystoupila předsedkyně Společnosti pro zvířata, Ing. Judit Laura Krásná. Uvedla poslancům výboru údaje související s transporty zvířat a skutečnou realitou včetně skutečností, které zástupci MZE neuvádějí. Přitom se jedná o důležité důkazy a argumenty pro ukončení dlouhotrvajících transportů/přepravy za účelem vývozu zvířat na jatka, výkrm a chov z ČR do zemí EU a do tzv. třetích zemí. A také skutečnosti prokazující, že MZE svým přístupem ztěžuje odbyt masa zde v ČR místním chovatelům. Zejména malí až střední chovatelé jsou pak nuceni prodávat zvířata překupníkům, kteří je exportují až do třetích zemí. Předsedkyně SpZ poslancům zejména uvedla:

„Je nereálné, aby zvíře přežilo bez újmy, strádání a bolesti dny, týdny dlouhé cesty.“

„Zvířata nejsou uzpůsobena k transportům, celý systém je špatně.“

„Dva týdny stará telata neumí pít vodu, natož z napáječek ve vozidlech.“

„Mimo unii nelze vymáhat EU předpisy ani žádat třetí země o jejich dodržování.“

„Konkurenceschopnost chovatelů zajištěním odbytu v ČR a EU,

ne dalším dovozem hovězího a skotu do ČR, jak se děje.“

„Zisk plyne překupníkům, nikoli chovatelům.“

„Export v mase z EU je již 50%.“

„Halal se provádí s omráčením.“

„Uhlíková stopa je 3 – 4 x nižší při exportu masa než zvířat.“

Pozvánka, zápis a záznam jednání (bod začíná přibližně od 60. minuty záznamu)

další informace uvádíme níže

ZEV PSP jednal o pozici ČR ke změnám nařízení Rady č. 1/2005, o ochraně zvířat během přepravy, i 13. února 2024. I tehdy zaznívaly od zástupců MZE a některých poslanců ZEV zavádějící údaje a kritika návrhu změn nařízení (které jsou v současné podobě tak slabé, že by jejich schválením utrpení zvířat nezamezily ani neomezily), jak si lze přečíst v zápise z tohoto jednání výboru, od strany 6 do strany 10, například:

– argument ministra Výborného (Kdu-Čsl) „zachování konkurenceschopnosti“, která by mohla být schválením změn nařízení ohrožena (strana 7 zápisu)

komentář SpZ*: Bohužel, již nebylo uvedeno, že ČR více hovězího masa dováží než vyváží, ČR dováží i skot na porážku a obojí výrazně snižuje možnosti chovatelů v ČR najít odbyt na trhu v ČR, i v EU a také i možnosti porážky. Např. pro menší a střední chovatele znamená import hovězího velký problém, jsou poté nuceni prodávat zvířata ve vyšší míře překupníkům (zemědělským obchodním firmám), kteří zvířata dál přeprodávají do zemí mimo EU nebo do vzdálených zemí v EU. Import hovězího do ČR probíhá i za stavu, kdy je v ČR výrazná nadprodukce hovězího masa, skotu.

 

– argument ministra o halal porážce, kterou údajně nelze „vtělit“ do národní české legislativy (strana 7 zápisu)

komentář SpZ*: Naprostá většina zvířat z EU, pokud je vyvážena do třetích zemí, končí v zemích muslimských, kde je praktikována tzv. halal porážka**. Rozšířená informace je, že halal porážku je nutné podle koránu provádět bez omráčení zvířete, přetnutím tepen krkavic za plného vědomí. Naopak, korán a jeho vykladači uvádějí, že zvíře má být omráčeno před přetnutím tepen tak, aby mu stále bilo srdce a má s ním být dobře zaházeno. Tímto způsobem jsou prováděny halal porážky na jatkách v mnoha zemích EU (neobhajujeme zabíjení zvířat, ani na jatkách, ale pro zvíře představuje méně strádání, pokud skoná co nejblíže místu svého narození a za lepších podmínek; kvalita jatek tj. zacházení se zvířaty se samozřejmě velmi liší i v EU). Maso takto poražených zvířat pak směřuje buď na místní trh nebo pro vývoz do třetích zemí.  (** Halal porážení/zabíjení zvířat ve třetích zemích je přitom prováděno v rozporu s tímto přístupem a ustanoveními koránu, brutálně, bez omráčení. Zvířata, po náročné bolestivé přepravě ze zemí EU, poté ve třetích zemích zažívají další muka, bití, kruté zacházení…) V příspěvku ministra také nezaznělo, že v současné době je polovina exportu z EU již realizována v mase.

tohle čeká zvířata z ČR a z EU v mnoha zemích mimo EU a Evropu, video: býček z ČR v Libanonu, pozor drastické

 

– ministr uvedl důležitost vývozu zvířat do Turecka a dál, a aby na trase, tj Rumunsko, Bulharsko, byly k dispozici „odpočívky“ nebo zařízení splňující požadavky národní nebo evropské legislativy,… aby se „rámec v oblasti dobrých životních podmínek zvířat podařilo dostat do přiměřené korelace se zájmy chovatelů a exportérů“ (strana 7 zápisu)

komentář SpZ*: Byla uvedena důležitost vývozu zvířat do Turecka a dále… ministr, bohužel, neuvedl, kam dále. Tj., že zvířata z ČR (zejména skot) a z EU jsou exportována uzavřena v kamiónech nebo na korbách náklaďáků, uzavřena v lodích, do Afriky, na Blízký a střední východ, do Asie až na dálný východ. Chybělo však vysvětlení, jak má živý tvor přežít ve zdraví a bez újmy na životě tyto kruté cesty trvající týdny, ve vlastních výkalech, zraněn, namačkán na druhé, za horka, za zimy, žíznivý, hladový, zoufalý, uvězněný? To zde nezaznělo.  Nezaznělo také, že odpočinková místa ve třetích zemích nejsou, třetí země totiž nemají povinnost dodržovat předpisy EU a jakmile zvířata překročí hranici EU (buď silniční nebo naložením na lodě v přístavech), ocitají se v černé díře a žádný oficiální orgán EU nebo členské země nemá možnost zjistit, jak je dále se zvířaty nakládáno, kdy, kde, za jakých podmínek ve finální třetí zemi zvíře skončilo a skonalo….(pouze nevládní organizace se svými omezenými zdroji situaci nepravidelně monitorují a přinášejí důkazy o utrpení zvířat).  Proto ministr uvedl pouze, aby nová odpočinková místa vznikala v Rumunsku a Bulharsku, tj. v zemích EU, protože je jisté, že v zemích mimo EU to není možné (pár míst k vyložení zvířat je v Rusku, ale často jsou to místa vymyšlená, nefunkční, jak zjistili úřední veterináři ze SRN před několika lety, navíc Ruská federace je rozlohou ohromná…). Dále na zasedání výboru nebyla uvedena skutečnost, že již současná platná verze nařízení 1/2005, o ochraně zvířat během přepravy, přímo uvádí, že jeho ustanovení platí až na konec cesty (nikoliv jen na hranice EU, jak znění nařízení aplikuje ministerstvo), což také v roce 2015 potvrdil Evropský soudní dvůr. I z tohoto důvodu (tj. nemožnost dodržet platnou legislativu a uchránit zvířata před utrpením) mnohé země EU výrazně omezují nebo zakazují vývozy zvířat do třetích zemích (SRN, NL, BE, AT) nebo vývozy již skoro sto let neprovádějí (S).

 

– zazněla připomínka poslance D. P. (hnutí Ano) o tom, aby nikdo nemluvil do toho, zda bude tele na podniku 4 týdny nebo 5 týdnů (strana 8 zápisu)

komentář SpZ*:Telata potřebují prvních 5 – 10 dní mlezivo a poté mléko, ideálně od svých matek. Mléko nebo, bohužel, mléčné náhražky, pak potřebují do 2 – 3 měsíců svého věku než se jim plně rozvine složený žaludek s předžaludky (bachor, čepec, kniha, slez) pro trávení zeleného krmení. První měsíc života je pro zdraví a vytváření imunity telat klíčový. Současné platné znění nařízení 1/2005 umožňuje, bohužel, dlouhotrvající transporty telat již od 15. dne věku! Nebohá telata neumí pít vodu, neznají ji, neumí pít z napáječek ve vozidlech. Zoufale volají a trpí. Křižují EU (zejména telata mléčných plemen nikdo nechce – jsou vedlejším produktem mléčného průmyslu), z ČR míří ročně desítky tisíc těchto mláďat do Španělska, co je s nimi dál jsou jen dohady… SRN před několika měsíci zakázalo export telat mladších 28 dnů, právě z výše uvedených důvodů.

 

– zazněla další připomínka poslance D. P. o zvětšení uhlíkové stopy, pokud se v kamionech bude převážet méně zvířat a bude tím pádem zvýšen počet kamiónů (strana 8 zápisu)

komentář SpZ*: je odborně změřeno, že přepravou v mase je uhlíková stopa 3 – 4x nižší než přeprava zvířat na porážku do třetí země pro zisk stejného objemu masa

 

– poslanec P. B. (Ods) uvedl, že „jsme špičkou, co se týká přepravy zvířat.“ Také zmínil, že si myslí, že SVS a všechny orgány a instituce fungují nadstandartně, z hlediska Evropy. (strana 8 zápisu)

komentář SpZ*: bohužel, jsme jedním z největších exportérů zvířat v rámci EU a z EU. Do Turecka a přes TR dále ročně ČR vyveze desítky tisíc zvířat skotu domácího, další zvířata míří do TR a dalších třetích zemích přes Maďarsko aj.země EU (na dokumentech je uvedena jako země odeslání tento jiný členský stát, i když do něj byla navezena zvířata z ČR). Toto ohromné  zvýšení exportů zvířat začalo od  2011 – 2012, kdy byl ministrem zemědělství tento poslanec za Ods (P. Bendl). V navyšování exportů pak pokračoval další ministr M. Jurečka z Kdu-Čsl.

K fungování dozorových orgánů: nařízení Rady 1/2005 již nyní uvádí, že požadavky na dodržování jeho ustanovení platí až do konce cesty, tj. úplně do cíle cesty, nikoliv na hranice EU. Třetí země nemají povinnost poskytovat orgánům ČR a EU součinnost, informace. A protože nelze ve třetích zemích zajistit dodržování ustanovení nařízení 1/2005, neměla by být cesta, přeprava, zvířat do těchto míst schválována. Ale z České republiky je povolována v plném rozsahu…. zároveň vázne komunikace i mezi členskými státy EU, každá členská země má odlišný přístup a pokud je namátkově zjištěn nedostatek, úhyn nebo zranění zvířat, vše je řešeno až po ukončení přepravy, kdy je zvíře dávno mrtvé. I z tohoto důvodu (tj. nemožnost dodržet platnou legislativu a uchránit zvířata před utrpením) mnohé země EU výrazně omezují nebo zakazují vývozy zvířat do třetích zemích (SRN, NL, BE, AT) nebo vývozy již skoro sto let neprovádějí (S).

 

– poslanec P. B. (Ods) uvedl mnohé dále, například, že schválením změn v návrhu nařízení 1/2005 o ochraně zvířat během přepravy, můžeme „zabít“ chovatelství

komentář SpZ*: …

 

 

*komentáře SpZ připravila předsedkyně Společnosti pro zvířata, Judit Laura Krásná, která tyto skutečnosti uvedla poslancům ZEV při jejich zasedání 7. 5. 2024, viz odkaz na začátku (informace byly poslancům zaslány také emaily)

 

PODPOŘTE ČINNOST SPOLEČNOSTI PRO ZVÍŘATA ZA UKONČENÍ KRUTÝCH TRANSPORTů ZVÍŘAT

———————————————————————————————————————————————————————

Nařízení Rady č. 1/2005, o ochraně zvířat během přepravy, uvádí, již od roku 2005, platné obecné podmínky pro přepravu zvířat a další konkrétní požadavky (pro minimalizování doby přepravy a pro zajištění, že zvířata jsou po prvních km nadále pro přepravu způsobilá; pro dobu přepravy a odpočinková místa; pro realistické vyplnňování formulářů zejména „knihy jízd“ a ověřování pravdivosti; pro dopravní prostředky; pro přepravce a personal; pro dodržování teplot ve vozidlech; pro zařízení k nakládce a vykládce zvířat; pro opatření při prodlení v cestě;…). Jejich dodržování platí až do konce cesty, nikoliv jen na hranice EU. A platí to i nyní, kdy někteří poslanci ZEV uvádějí kritiku rádoby nových návrhů, přitom většina z toho je již v platnosti od roku 2005.

„Článek 3 – Obecné podmínky pro přepravu zvířat

Nikdo nesmí provádět ani nařídit přepravu zvířat způsobem, který jim může přivodit zranění nebo zbytečné utrpení. Kromě toho musí být splněny tyto podmínky:

  1. a) předem byla učiněna všechna nezbytná opatření, aby se minimalizovala délka trvání cesty a uspokojily potřeby zvířat během cesty;
  2. b) zvířata jsou způsobilá pro přepravu;
  3. c) dopravní prostředky jsou navrženy, konstruovány, udržovány a provozovány tak, aby se předešlo zranění a utrpení zvířat a byla zajištěna jejich bezpečnost;
  4. d) zařízení k nakládce a vykládce jsou navržena, konstruována, udržována a provozována tak, aby se předešlo zranění a utrpení zvířat a byla zajištěna jejich bezpečnost;
  5. e) personál, který zachází se zvířaty, absolvoval školení neboje kvalifikován pro tento účel a své úkoly plní bez použití násilí nebo jiných metod, které mohou přivodit zbytečný strach, zranění nebo utrpení;
  6. f) přeprava se uskutečňuje do místa určení bez prodlení a pravidelně se kontrolují a náležitě zajišťují dobré životní podmínky zvířat;
  7. g) pro zvířata je zajištěna dostatečná plocha a výška přiměřená jejich vzrůstu a zamýšlené cestě;
  8. h) zvířata musí být napojena a nakrmena a musí jim být poskytnut odpočinek ve vhodných odstupech a v kvalitě a množství odpovídajícím druhu zvířat a jejich vzrůstu.“